Direktlänk till inlägg 18 mars 2011

Ett litet tillrättaläggande igen...

Av Ann-Louise Ryrvik - 18 mars 2011 15:34


Jag har visst lyckats provocera IGEN! Jag må vara mästare på detta, och jag ser det i o f s som uppfriskande =D.


För att lindra tå-trampet en aning, så måste jag bara säga att jag menar inte att ALLA idag som rider "modern" dressyr är grymma, drar hästarna i munnen och plågar dem. Det finns många som gör det bra. Men de flesta måste väl hålla med om att det tyvärr förekommer A LOT!?!? 


Jag vill heller inte "pracka på någon min åsikt", folk måste få göra som de vill precis som jag gör det som intresserar mig. (Sedan kan jag tycka att det är tråkigt att inte allt man gör med sin häst ses som gott, utan det är bara att rida tävlingsdressyr som har något värde.)


Jag har själv inte så bråttom att rida in, men jag förstår att det är viktigt för andra. För mig är inte att rida det allra viktigaste. Jag förstår att det är den vanligaste anledningen till att ha häst, och ofta den enda för många. Funkar inte hästen att rida på, ja då gör man sig av med den. Det är okey för mig, men jag har ett annat sätt att ha hästar. För mig är det inte prestationen som är det viktigaste utan individen.  

Jag har tid att vänta! Jag är inte SÅÅÅ gammal än ;-) och jag hoppas få ha mina hästar i 30 år i alla fall. Det är kul att rida och jag gillar det, men det är inte min drivkraft. Jag älskar hästarna för deras skull och rida är en del i det. Jag har ridit i många år, många hästar och det är kul. Att arbeta från marken är också trevligt. Jag rider på Loke när "föret" är bra och kommer att börja rida på Cazal också så fort underlaget tillåter. Så det är inte det att jag tycker att det är hemskt att rida.


Jag hade gärna haft skor på mina hästar om inte skaderisken hade varit så stor. Alternativet hade varit att de fått gå en och en, fast jag tycker att det är synd när man har hästar som kan gå tillsammans och ha socialt utbyte av varandra. Då får jag helt enkelt vänta tills det är barmark. Återigen funkar det för mig som inte är enkomes ridorienterad. Att andra gör annorlunda är helt okey.


Det finns sååå många krafter som talar och förespråkar "modern dressyr". Det är det som socialt värderas som seriöst och riktigt. Det är det som fyller sidorna i de flesta tidningar,  så att det finns några som skriver om annat borde också vara okey kan man tycka!?!??


Då kommer man till summa kardemumma. Ska man sluta skriva för att folk blir provocerade... Ja kanske... eller kanske inte... Vet inte...

Fast det är inte utan att luften går ur en. Snacka om att man inte har någon självinsikt, jag som trodde att jag var ödmjuk...    Dumma mej!



 
 
Ingen bild

Jenny B

18 mars 2011 16:18

Heja dig! Jag bytte ridsätt innan barnen till western då det kändes mkt bättre och jag älskar att arbeta med totton från marken utan ngr som helst redskap så jag tycker detta är underbart, och sist jag kikade levde vi i ett fritt land.. ;) Så sluta inte skriv!

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 16:22

Tack!!! Det behövde jag :-).

 
Hannah

Hannah

18 mars 2011 16:28

Jag tror inte att det spelar någon roll hur man skriver...
Det är jobbigt att ta in att man har slagit/dragit/sparkat/slängt sin häst/hund utan att man har behövt.
De flesta som använder de traditionella metoderna gör ju det i tron att dom måste, och när då någon visar att man kan göra det bättre utan dom metoderna så går man automatiskt i försvar...

http://frukendrup.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 16:33

Jo så är det nog.
Mee tooo...
Kram!

 
Sandra & Keep

Sandra & Keep

18 mars 2011 16:39

Nej! Sluta för gud skull inte att skriva, vädersätter din blogg mycket högt även om jag inte längre håller på med häst. Har faktiskt byt till att bara köra hund (klickerträning) pga hur hästar behandlas på ridskolor m.m Skulle jag börja med häst igen skulle jag skaffa egen och ha den som du har dina. Jag ser inte heller ridningen som livsavgörande, det är snarare umgänget med hästen jag uppskattar.

Strunta i de som blir provocerade, om de inte tycker om din blogg kan de faktiskt strunta i att läsa den. *punkt* Det finns jäkligt mycket idioter där ute och de ska man inte ens försöka hålla sig på god fot med.

http://www.keepiteasy.se

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 16:48

Tack kära du!!!

Så gjorde jag också, tills jag kom på att leka med hästar på detta sätt :-)

Fast det blir som en kalldusch för vissa vill man ju inte bråka med. Och sen försöker jag vrida mig som en mask i diplomatin, för att försöka säga vad jag tror och tycker utan att någon ska bli för mycket åtgången. Jag känner mig så dum för det var inte meningen...

Tack för kommentaren!

 
Ingen bild

emelie

18 mars 2011 16:46

Mycket bra skrivet !! =) pöss på dig hjärtat <3

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 16:49

Nämen pöss är de du!!!!
Så kul! Höras på telefon snart. Är sugen på kaffe =D

 
Gudrun & Alfons

Gudrun & Alfons

18 mars 2011 16:58

Nej, det klär dig verkligen inte att böja dig för sånt trams! Stå på dig och luften är fri! Nätet med för den delen, i alla fall i det här landet och det ska man utnyttja till fullo!

http://velourpojken.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 18:27

Tack å tack!
Det är väl samvetet som spökar hos en... Man börjar rannsaka sig om vad man skrivit och gjort... Hmmm..

 
Ann-Britt

Ann-Britt

18 mars 2011 17:31

Hoppla, har du haft avvikande mening... Fortsätt med det du. Alla får väl göra efter sitt huvud med sina hästar. Eller? Vem är det som inte är ödmjuk?
Du verkar göra ett mycket bra jobb med dina i alla fall.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 18:17

Vet du va Gubben sa?!?! Bara några? Jag trodde alla tyckte att du var gapig :-).
Tack vad du är snäll!!!
Jag tycker i alla fall om hästar och vill dem väl. Vi gör inga enastående bedrifter men vi har kul tillsammans...

Återigen tack!

 
Ingen bild

Birgitta H

18 mars 2011 18:10

Det var många år sen vi gick i samma klass men redan då stod du för vad du tyckte, forstätt med det och fortsätt skriva! Jag älskar att läsa din blogg och det faktum att du har dina hästar inte enbart för att rida. Du är en bland få som kan få mig att längta hem till Sverige ibland.

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 18:15

Nämen så kul!!!! Visste inte att du var inne och kikade! Så roligt!
Tack så mycket =D!

 
MariaY

MariaY

18 mars 2011 19:16

Så klart du inte ska sluta skriva! Det går ju inte! Tänk på alla på alla nyfikna öppensinnade personer som vill hitta andra sätt att göra saker på! Vart ska de hitta det, om inte du och några till finns, syns och sticker ut hakan lite? Har man dessutom så ömma tår att man blir dum och elak så fort man hittar en blogg som inte hyllar ens egna livsval, ja då kanske man allvarligt ska fundera på att inte läsa så mycket ;-)
Hmm, sen tycker jag kanske att Gubben din inte var riktigt så stöttande som han borde vara idag. Det får han kompensera på något sätt...

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 19:23

Så sant så. Man känner så i stunden, fast å andra sidan - man får skylla sig själv och egentligen tål jag. Så det var bara en temporär svacka =D!!!

ha ha ha... nu kan han inte säga nej till den nya hästen jag hittat...
Nej, skojar bara. Han får gottgöra mig på annat sätt =D! ha ha

 
Gudrun & Alfons

Gudrun & Alfons

18 mars 2011 19:17

Tänk att så fort en kvinna har åsikter så är hon gapig! En man hade inte bemötts på det sättet... Vad är det som gör att om 1 person säger något negativt så sätter det sig som en tagg? Sen spelar det ingen roll om så 1000 och åter 1000 andra säger att man är bra och har bra åsikter. Lita på alla som säger bra saker om dig och sug åt dig som en svamp! Tänk på att dina hästar och hundar inte har några baktankar utan är ärliga i sitt beteende mot dig. Lita även på dem!

http://velourpojkenalfons.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 19:20

Tack igen kära du!!! Så sant så. Det är så några enstaka och man tar åt sig som bara den... Fast det är barnsligt.
Tack för alla glada tillrop - nu är jag positiv igen =D!!!!

 
Gudrun & Alfons

Gudrun & Alfons

18 mars 2011 19:29

Inte barnsligt - mänskligt!

http://velourpojkenalfons.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

18 mars 2011 20:55

=D!

 
Sara

Sara

18 mars 2011 22:07

Hej AL!
Jag tycker precis som du att alla får göra (nästan)precis vad de vill med sina hästar! Rida, leda, pussa, trickträna eller bara att se på dem i hagen. Jag kan dock bli asförbannad när det skrivs ingående nedlåtande och negativt om en "sport" som "talaren" inte själva utövar! Det är väldigt enkelt att vara proffs på läktaren, som man säger.
Själv har jag tävlingsdressyren som "mål". Med det sagt kan jag oxå berätta att tom i en OS-final så är där kanske 4-5 ekipage som jag verkligen imponeras av. Annars tycker jag att det är mycket hårda händer, kraftigt säte och flitigt sporrande. Som den perfektionist jag är och min ovilja mot att fysiskt gå åt mina hästar, så lär jag väl heller aldrig ta mej till en OS-final. Men tänk så fantastiskt nöjd man kan vara med att trava sin 4-åring i takt och balans och låtsas att man iallafall är på väg mot OS!
:)

http://www.pepinopre.com

Ann-Louise Ryrvik

19 mars 2011 04:33

Hmmmm... Jag förstår det...fast då tycker vi ju ganska lika eller!?!

Denna kritik mot "hårda händer, kraftigt säte och flitigt sporrande" som du skriver om kan man kanske uttrycka även om man inte tävlar dressyr själv? Det vore väl tråkigt om det bara var politiker som kunde kritisera politik. Minkuppfödare som kunde kritisera minkuppfödningen eller vargjägare som kunde kritisera vargjakten?

=D

 
Inko

Inko

18 mars 2011 22:28

Många, många hästar skulle med all säkerhet må mycket bättre både fysiskt och psykiskt om dom hade fått leva sånt härligt liv som dina håriga vänner gör. Fortsätt i samma anda med hästarna och ge oss andra glädjen att få följa med här i erat underbara " jobb " tillsammans :)

http://prenojen.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

19 mars 2011 03:23

Tack Inko! Ja, det är inte så stora prestationer.
Kram!

 
Ann-Britt

Ann-Britt

19 mars 2011 11:03

Ju mer jag tänker på det ju mer irriterad blir jag på att det var du som kände att du skulle behöva be om ursäkt. Nej, stå på dig du. Sverige är väl ett land med yttrandefrihet?
Jag vet inte vad det hela började med och varför det blev som det blev, men jag har svårt att tänka mig att du namngav folk eller bar dig dumt åt på annat sätt.
Det finns olika sätt att komma fram mot målen och allt är väl OK, så länge man inte skadar sin häst utan tänker på dess välfärd. Som jag själv skrivit så är ju dessa djur så otroligt tålmodiga och snälla mot oss. Jag blir rörd när jag tänker på allt man utsätter dem för när man själv lär sig rida eller allt annat man vill testa. Och de bara ställer upp hela tiden.
Fullständigt ärliga och utan baktankar eller onda avsikter så finns de där hela tiden och de förlåter oss det mest vi gör. Ett så kraftfullt djur, som skulle kunna göra oss till en platt fläck om de hade använt sin kraft mot oss.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

19 mars 2011 11:54

Äsch, det var väl jag som ilade iväg lite kring Gerd H... Kanske lite gapigt och förmätet, för jag har inte presterat något och kan inget. Fast åsikter har jag och är en förbannat duktig läktarryttare :-).

Fast jag ser det som steg ett. Förr red jag som jag blev tillsagd á la kultur och var nog ganska okey på det. Inget särskilt, men okey. När jag gjorde lappkast i hundträningen, kunde jag bara inte fortsätta som jag gjort med hästarna. (Jag hade varit jättehård i handen samtidigt som jag skänklade som f-n. Gjorde hästen inte som jag ville, så fick den skit fast det till 99,99% var mitt fel.)

Gav upp hästeriet eftersom det var oförenligt och kom sedan halkandes in igen när jag hittade klassisk-dressyr och akademisk ridning. Det kändes mycket mer förenligt med min nya värld av djurträning. Å på den vägen är det. (Sen förstår jag att så många andra har andra åsikter!)

Det innebär att jag måste lära om helt. Till det har jag nyttjat lång tid åt Grand-tour ;-). Varit runt och tittat på clinics, lyssnat på föreläsningar och gått kurser m.m tills jag hittat det som jag får till som det mest rimliga och logiska. Det har tagit några år, för tyvärr upplever jag att trots att man har många, många år på ridskola, ganska många år som egenhäst ryttare och många privatlektioner att man egentligen inte lärt sig något. Kanske är jag osedvanligt trög. (Fast tittar jag mig omkring kan jag i så fall se många andra tröga :-) ) Vi har nog fått lära oss att göra vad ridinstruktören säger, men varför och vart man har varit på väg har varit så mycket otydligare.

Nu tycker jag att jag har börjat SE. Jag har fått någon form av logik i det hela och nu är det dags att sjösätta det och prestera något i praktiken.

Hur det går återstår att se, fast å andra sidan vad är det man ska prestera??? För vem ska man bevisa?

Strunt samma. Nu är jag snäll och glad igen och det var säkert jag som överreagerade pga hormonsvängningar =D!

Tack för dina vänliga ord! Och du skriver alltid så klokt på din blogg!!!!

 
Ingen bild

Lena

19 mars 2011 11:05

Men gumman då, nu tar vi nya tag! Du behövs, och av flera anledningar. Du har ett ovanligt sunt förnuft, du är mycket duktig på att formulera dig, du rör om i ALLA grytor (viktigt), du är en god förebild och det behövs verkligen i dagens cyberbrus!!! Och ärligt talat så "driter" vi väl i vad folk tycker om de inte tycker som vi ;o) Och vi vet ju att det vore aptråkigt om alla tyckte likadant.

Stora kramen från Lena

Ann-Louise Ryrvik

19 mars 2011 11:40

Hola Lena! Nädå, tillfällig svacka. Du vet hur det är. Och sticker man ut måste man tåla lite spö. Det är nyttigt =D!
(Speciellt för motivationen :-). )

Megakram tillbaka =D!!!

 
agneta

agneta

19 mars 2011 11:22

om alla tycker lika tycker man till slut ingenting, det är i brytandet av åsikter våra argument vässas

http://stillstanding.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

19 mars 2011 11:39

Thnx :-). Så sant så...

 
Marie

Marie

19 mars 2011 17:55

Jag vet ingen annan än du "som kan så lite" och gör så mycket! Kommer du i håg när vi träffades!? Jag kände, gud vad roligt, med någon som är intresserad av akademisk ridkonst och inte ens har en häst! Sen kom häst, efter häst efter häst... Den ena efter den den andra har beteenden som folk drömmer om att få till sina hästar. Är detta ren tur? Har du haft sådan tur att alla hästar du köper har denna exceptionella gen, att hela tiden vara glada, otroligt intresserade av människor, snälla, "ej dominanta" ..listan kan göras lång. Svaret är NEJ!!! Dessa hästar är sådana här pga (tack vare) DIG!! Hos mig hade de inte alls kommit så långt i sina personliga utvecklingar!! tex!!

Nej, Ann-Louise: vare sig du tror det eller ej, så är du en otrolig hästmänniska, eller djurmänniska, som kan få dessa olika individer till att inte bara lita på människan utan också på varann, bli trygga och må bra!

Om dom blir ridna eller inte, det har inte med deras lycka att göra i nuläget. Om det blir ridning, så kommer de tycka det är lika roligt som resten och det kommer bli lika bra!

Tacka vet jag människor som du, som kan tänka själva, använda sunt förnuft, sätta sig in i djurets tankesätt och känsla och utvecklas tillsammans med dem!
Kram!

http://www.dalangensdjurhalsa.se

Ann-Louise Ryrvik

19 mars 2011 18:17

Ha ha låter som om det snarare är fråga om diagnosen "collector" eller vad det heter. Nejdu, jag har många brister. Bl.a är jag ingen duktig ryttare, men jag har god vilja och många åsikter till gagn och fördärv.. :-).

Jag hasar allt runt på hästkrakarna ibland. Just nu är det väl i o f s bara Loke. Milou kör jag och Fnasket är 2. Sen är det då Cazal som ska få kånka snart. Vet dock inte om jag kan definiera detta som ridning ha ha. Hästen rör sig framåt och jag sitter på ryggen. Än slank hon hit...å än slank hon dit.. Tur att Loke är bastant byggd!

Du är snäll du! Och tack detsamma! Kan bara säga dito!!

 
KIm

KIm

19 mars 2011 21:14

Men oj vad det har hänt saker här då!
Tänk va lätt det är att ta åt sig av kritik!!
Och så svårt att verkligen ta åt sig av beröm...
Du är värd allt beröm då fått här och mer!
Härligt att höra att du är på G igen.
STOR kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

20 mars 2011 07:12

Upp och ned - och hormoniella svängningar =D. Visst är det så, och jag tyckte inte att jag förtjänade det, fast det tycker man väl alltid ;-). Moi, gjort nåt fel!?!?? Jag ska dock fundera på det och grunna. Kanske kan man lära sig lite hur man uttrycker det så man slipper trampa på tår i onödan när man inte tänkt det och bara trampa när man verkligen vill ;-).
Fast nu är jag så trött och sliten på att vara bråkig, så nu måste jag nog vara snäll ett tag igen...

MEGAkram tillbaka!!!

 
Charlotte

Charlotte

21 mars 2011 10:34

självklart ska du inte slute skriva! det är just debatterna som uppstår som är det intressanta! det är då man får tänka och får ut någonting av sina resonemang. Om andra tar dina inlägg ochd et du säger som personlig kritik, då har de fel inte du! För du skriver genrellt inte specifikt, och det är dina åsikter! Om det inte passar behöver de inte läsa din blogg, för så enkelt är det ju. Jag vill gärna höra mer av dina åsikter för jag håller med i mycket av vad du säger och gillar det! Detta till trots att jag tävlar i både hoppning och dressyr, men man kan ändå ha ett sunt tankesätt enligt mig oavsett vad man gör med sin häst. fortsätt provocera och sluta tvivla! :D

http://ridersdiary.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

21 mars 2011 11:09

Tack! Det ligger mycket i det du skriver. Några av de möten som satt sig i huvudet och fått mig att fundera är de som tyckt annorlunda, och då jag blivit lätt upprörd och lite irriterad. Det är nyttigt.
Jag lyssnade på Marco Helles, Rödakorset, en gång och då pratade om att anställa människor och om mångfald. Han sa att "det är de vi tror att vi behöver minst, som är de vi behöver mest..." Det är då det blir utveckling! Klokt tycker jag. Klokt men jobbigt.

Fast man får alltid ta åt sig av kritik också. Tänka på hur man formulerar sig och så, eftersom jag i detta fall känner mig lite misstolkad. Det finns gott om människor inom alla genrer som tränar uppbyggeligt och mjukt!

Tack, tack kära du!!!

 
Karin

Karin

21 mars 2011 10:49

Jag brukar tänka att lyckas man med att INTE provocera och uppröra någon så gör man något fel, för man kan då inte vara alla till lags. Det behövs folk som visar på alternativ, hur man kan göra på ett annat sätt, när det gängse sättet inte känns bra. Så fortsätt med dina provocerande inlägg, mig inspirerar det snarare! :)

http://www.horseawareness.se

Ann-Louise Ryrvik

21 mars 2011 11:02


Ja, du är klok du! Jag ska göra det :-).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards