Direktlänk till inlägg 12 oktober 2012

En hund är en hund.

Av Ann-Louise Ryrvik - 12 oktober 2012 21:39


En riktig skitdag idag. Jag tar inget ansvar för stötande av känslor idag. Antagligen får jag äta upp detta med bajsskopa sedan, men nu skriver jag ohejdat och rakt ut. Kanske redigerar och behärskar mig lite innan jag trycker på skicka ;-)


I morse gick jag igång efter att ha sett (till slut) filmen på hunden i Brunnsparken. Jag har inte orkat eller riktigt vågat se den. Med tanke på alla kommentarer och rubriken där det varnas för starka bilder så tänkte jag att detta vill jag inte ville se. När jag sen hörde på nyheterna att det inte blivit några skador förutom skrapsår (och i media är det verkligen YTLIGA för kan de skriva avbitna ben och blodslamsor så gör de det för att få sälja mer) blev jag skeptisk till det hela. En såpass stor hund som biter ett barn på riktigt åsamkar ju rejäla skador. Nu tog jag mig i alla fall mig i kragen och tittade. Jag blev helt perplex! Va!???! Fattade inget. På filmen syns en rottis som kampar i kläderna på ett barn och en massa människor som drar åt varsitt håll. Rottisen är inte det minsta arg. Vill tillbaka och "leka".


Naturligtvis får det inte hända! Barnet blir förstås skräckslaget och kanske skrämd för hundar för all framtid, så också människor som finns runt omkring och som inte förstår vad som händer. Det är naturligtvis ägarens skyldighet att undvika situationer där sån kan hända. Har ens hund lätt att gå i kamp och lätt att reagera på häftiga rörelser som spring, hopp, någon som vänder sig om snabbt eller snubblingar måste man hålla avstånd. Att hundvakten lämnade platsen efteråt kan man misstänka och hoppas berodde på chock och kanske skam. Mycket olämpligt dock. Det som dock gör mig MEST upprörd och förvånad är all hundmänniskor som är chockade och tycker att detta var något konstigt. Människor som själva har hund och umgås i hundkretsar verkar tycka att hunden är aggressiv, galen och beter sig underligt... Har man inte träffat en HUND utan bara lobotomerade utställningspälsar?



 

En hund är en hund är en hund. Hur go´a, gulliga och mentalt stabila de än är så måste man som ägare vara med och försöka förutse och se till att inget händer. De är djur! Och med det vill jag eg. säga att de är så mycket bättre än människor, men de är inte människor. 



Jag tycker synd om hunden - undrar hur det gick för den sen....



 
 
Ingen bild

Emelie

12 oktober 2012 22:43

BRA PERFEKT , FAAN VA BRA SKRIVET !! håller med till 253398466% ! älskar dig gumman !

Ann-Louise Ryrvik

12 oktober 2012 23:25

Pöss på dig tebaks

 
AK

AK

12 oktober 2012 23:05

"lobotomerade utställningspälsar" En etta i min bok.
För övrigt, word.

http://bacillen.wordpress.com

Ann-Louise Ryrvik

12 oktober 2012 23:24

Ja, man undrar ju...
Tack å bock :-)

 
Ingen bild

Sarah

13 oktober 2012 07:35

TOPPEN!!! Du säger vad jag tänkte. Först blev jag mest, men va fan, hundskrälle sen kollade igen o jag såg inte nån ilska hos hunden. Däremot förstår jag att ungen blev skräckslagen av att blivit dragen o sliten i. Jag har ju själv fastnat i en rottis men den var rejält förbannad och jag var förbannat rädd. Ungen skrik triggar ju hunden ännu mer här ( förstår att han skriker det är inte det jag säger). Det är synd att sånt här ska hända för du måste hålla koll på din hund, du måste hålla koll på dina barn i ALLA LÄGEN. Men när folk som inte kan hund börjar jiddra o media blåser på så är det svårt. Men som sagt det är ändå synd om ungen som blir så rädd. Kan bli svårt att bota bort hundrädsla där...

Ann-Louise Ryrvik

13 oktober 2012 11:42

Ja så sant så sant. Ja fy för att fastna i en som verkligen vill att man ska bort. Hua. Muskelpaket med många tänder i ...

 
Ingen bild

sara

13 oktober 2012 09:36

Ja, mycket märkligt det hela. Vore man konspiratoriskt lagd skulle man nästan tro att fokus försökte flyttas från den dödsskjutningen av de två hundarna...

Ann-Louise Ryrvik

13 oktober 2012 11:40

Mmmm just det...

 
Ingen bild

Lena Uddamatte

13 oktober 2012 09:58

Nu är du så där klok igen som bara du kan vara ❤

Ann-Louise Ryrvik

13 oktober 2012 10:59

Kram

 
Ingen bild

Jenny Persson

13 oktober 2012 19:39

Vi såg debatt-klippet om hundar/raser i skolan igår, bland annat det här med rottisen var ju med där.
Du fattar nog vilka diskussioner det blir när man visar sånt för en hundklass ;)
Det är liksom som du säger, den hunden hade dödat ungen på några sekunder om det var det den ville.
Hunden var inte ens ett år, den var med en hundvakt och inte sin ägare. Hade den velat barnet något illa hade den inte tagit ett litet bett i byxorna?! Sen blir det ju såklart inte bättre när massa folk drar i både ungen och hunden åt alla håll...

Man ska ju kanske inte gå med en sån lätttriggad hund på stan om man inte har full koll, och jag tycker verkligen jättesynd om barnet som antagligen aldrig kommer se hur fantastiska hundar är.
Men det är så stört när tjatet om att förbjuda raser, ha munkorgstvång(!) på allmänna platser etc trappas upp igen bara för att en hund med väldig kamplust råkade se en unge med väldigt roliga byxor...
Hundägaren ringde ju till och med polisen och anmälde sig själv liksom...

Förlåt för lång kommentar... Men som sagt, sånt här går det att säga mycket om ;)

Ann-Louise Ryrvik

13 oktober 2012 21:32

Nämen det är KUL med långa kommentarer!!!

Så bra att ni tog upp det i skolan. Hur var åsikterna bland klasskamraterna? Blev det några diskussioner?

Ja stora löpsedlar även idag om att pojken attackerades. Det beror väl på vad man lägger i ordet attackerade, men för mig är det när man vill skada.

Visst är det tråkigt!!!

 
Guddan

Guddan

14 oktober 2012 08:04

Jag lider också av att se filmen. Pojken måste ha blivit livrädd! Extra hemsk fann jag dock sekvensen där någon sparkar på hundens nos för att få den att släppa. Hunden kampade med liv och lust och vi som har hundar som älskar att kampa ser säkert på det inträffade med helt andra ögon än allmänheten gör. Oansvarigt av ägaren att låta någon annan gå ut med hunden! Det går verkligen ett mediadrev sen dödsskjutningen av de två Cane Corsohundarna. Tur att någon ändå filmade båda incidenterna för då finns det i alla fall en chans för hundarna att få komma till tals och inte dömas ohörda!

http://Www.velourpojkenalfons.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

15 oktober 2012 07:08

Yes där har du den enda fördelen med denna tragiska historia. Att det blev filmat! Filmat så att vi kan i alla fall på ett ungefär se vad som händer. Det blir lite av hundens "advokat".

 
Natalie

Natalie

14 oktober 2012 17:31

Som ägare av två arbetsglada rottisar håller jag med dig fullt ut. Självklart skulle hunden aldrig tillåtits bete sig som den gjorde. Ägaren/föraren skulle varit där och stoppat den INNAN det hela hände. Men jag ser också en hund med rejäl kamplust som helt enkelt röjjer loss med killen. Hade hunden varit aggressiv hade det varit rejäla skador på pojken efter den där långa stundens "kamp". Håller med till fullo om att diskussionen kring detta med andra hundägare (!) är skrämmande. Det är skrämmande hur dåliga folk är överlag på att läsa av sina hundar och veta vadd e har i kopplet!

http://colina.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

15 oktober 2012 07:05

Ja det är tråkigt och tråkigt också att det inte kan balanseras i mediea utan myterna späs på varje gång :-(.

 
Anna

Anna

17 oktober 2012 07:53

Bra skrivet! Hade precis samma tankar har ej vågat se filmen dock (bara sett bild). Har hört nu i efterhand att hunden testats hos polisen för att se om den skall lämnas tillbaka till ägaren?

http://klickersnack.blogspot.se

Ann-Louise Ryrvik

17 oktober 2012 21:33

Åhå på så sätt. ska bli intressant att se hur det går...

 
Cita

Cita

12 november 2012 02:26

Du är en klok kvinna Ann-Louise. :) Jättebra skrivet! Såg heller ingen aggressiv hund, utan kampglad. Hade inte personerna dragit i pojken så hade hunden troligen inte blivit så triggad. Personen som äntligen tog tag i situationen och fick ner hunden tänkte rätt. Hade hunden velat skada pojken så hade det varit stora fysiska skador. Nu kommer han tyvärr att ha psykiska skador istället och han skrik på hjälp är väldigt hjärtskärande. Det jag förvånades över var att så kallade duktiga hundkännare ropade högt om att hunden var aggressiv, farlig och borde avlivas... Började nästan tvivla på vad jag själv såg och tycker det var skönt att läsa ditt inlägg! :)

http://iver.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

12 november 2012 20:22

Tack :-)! Ha ha

Kan bara instämma! Så uppfattade jag det också!

 
Ingen bild

Cita

16 november 2012 18:31

Såg i Expressen att hunden blivit testad och att den inte var aggressiv utan hade ett valpaktigt sätt och ett lekhumör som kunde gå övergå till bitningar.

http://www.expressen.se/gt/hundagaren-gar-fri-efter-attack-mot-pojke/

Ann-Louise Ryrvik

18 november 2012 10:57

Sedär! Gött att höra, för det var så det såg ut. Tack för länken ska kolla den!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards